Wednesday 23 May 2012

Kenapa Bukan Sekarang???


Yuran Sekolah Agama Kelantan: Awang Adek Fikir Rakyat Kelantan Bodoh Ke?

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, yuran yang dikenakan oleh Yayasan Islam Kelantan (YIK) ketika ini sangat membebankan golongan ibu bapa.
Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, yuran yang dikenakan oleh Yayasan Islam Kelantan (YIK) ketika ini sangat membebankan golongan ibu bapa.

بِسْــــمِ اﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

PRU13: BN Janji Mansuh Yuran Sekolah Agama Kelantan


BACHOK - Kerajaan Barisan Nasional (BN) Kelantan akan memansuhkan yuran pengajian sebanyak RM190 setahun yang dikenakan kepada murid sekolah agama di Kelantan sekiranya diberi peluang memerintah negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Kita berjanji akan memansuhkan yuran berkenaan, jika diberi kepercayaan (memerintah)," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Bachok di Pangkalan Petah di sini, hari ini.


Beliau diminta mengulas rungutan ibu bapa yang terpaksa menanggung bayaran yang tinggi untuk anak mereka yang sedang belajar di sekolah agama.

Awang Adek, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, berkata selain memansuhkan yuran itu, kerajaan BN juga berjanji untuk menaikkan taraf sekolah agama rakyat di negeri itu yang dalam keadaan kekurangan.

Beliau berkata ini termasuk gaji guru dan kakitangan yang kini agak rendah dan tidak diberi taraf pencen walaupun telah berkhidmat lebih 20 tahun.

Ramai di kalangan mereka telah mengadu kepadanya mengenainya dan saya sangat bersimpati dengan nasib mereka, katanya. - Bernama (Sinar Harian)

Komen:- Penulis ada seorang anak yang sedang belajar di sebuah sekolah agama kelolaan Yayasan Islam Kelantan (YIK). Penulis hanya dikenakan bayaran yuran tahunan sebanyak RM145 setahun bukannya RM190 seperti dakwaan Awang Adek dan pada pendapat penulis, jumlah RM145 tersebut tidaklah menjadi suatu beban dan ianya adalah satu saham akhirat untuk bekalan anak-anak.

Penulis memahami bahawa YIK bukanlah suatu agensi yang mendapat bantuan dari kerajaan persekutuan maka yuran yang dikenakan tersebut adalah munasabah untuk menampung pelbagai kos yang terpaksa ditanggung oleh YIK. Namun begitu, YIK tidak dilupakan oleh kerajaan negeri Kelantan sekarang ini kerana Kerajaan Negeri di bawah pimpinan PAS tetap memberikan peruntukan tahunan kepada YIK untuk membantu operasi YIK.

Kita juga seharusnya sedar dan tidak lupa, siapa yang menyekat bantuan tahunan sekolah-sekolah agama rakyat. Bukannya PAS yang menyekat bantuan tersebut tetapi Umno BN lah yang zalim tersebut. Jadi kalau selama ini, Umno yang menyekat bantuan tahunan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR), maka apa rasionalnya janji-janji Awang Adek untuk memansuhkan yuran tahunan tersebut?

Terus terang penulis katakan bahawa penulis tidak percaya langsung dengan janji-janji yang keluar dari mulut pemimpin-pemimpin Umno termasuklah Awang Adek. Pada pendapat penulis, janji-janji Awang Adek itu adalah janji-janji menjelang pilihanraya yang akan dilupakan apabila selesai pilihanraya walaupun parti racist tersebut diberi mandat oleh rakyat. Oleh yang demikian, penulis menyeru kepada seluruh pengundi di Kelantan agar tidak menggadaikan masa depan anak-anak kita dan janganlah memberikan undi kepada golongan yang menipu untuk mendapat keuntungan dunia semata-mata.

p/s:- Yuran RM190 setahun korang bising. Rokok RM10 sehari tak pulak nak memekak. RM10 sehari, kalau sebulan dah RM300. Kalau setahun dah berapa korang belanjakan? Bangang!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...