Wednesday 26 February 2014

Perubahan Diri....Apakah???

Agak lama sudah jari jemari tidak menari di papan kekunci .Kali ini kami membawa kepada persoalan mengenai perubahan diri seseorang yang bergelar hamba Allah.

Kebiasan kita akan bertanya bagaimana cara2 hendak berubah???Di mana hendak bermula???Jawapannya amatlah senang bilamana kita mempunyai ilmu perubahan(tasawuf). Jadi mengikut pendapat ulama' tasawuf mereka sependapat mengatakan bahawasanya permulaan kebaikan itu letaknya pada diam lidah seseorang. Mengapa? Ini kerana mereka melihat/mengambil satu hadith yang popular iaitu...Nabi S.A.W bersabda: Barang siapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia(seseorang) berkata yang elok atau diam.

Oleh sebab itu, mereka(ulama' tasawuf) mengajar kita satu formula penting iaitu...siapa2 yang banyak bercakap, maka banyaklah silapnya,banyak silapnya maka banyaklah dosanya,bilamana banyak dosanya maka api neraka yang terlebih utama atasnya. Jadi hendaklah kita sama2 mengamalkan amalan kurang bercakap kerana orang yang banyak bercakap Allah murka kepadanya. Berkata hukama' diam itu perhiasan bagi ulama, manakala diam itu juga penyelamat bagi orang yang jahil. Sekian. Selamat beramal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...