Assalamualaikum pembuka
bicara,
Sebagai pembuka wadah
bicara,
Blog BADAR tempat bemadah
pujangga,
Mohon dibaca wahai
pembaca yang bijaksana.
Berbalik pada wadah
bicara kita pada bulan ini, ingin kami kongsikan kepada pembaca yang bijaksana
sekalian tentang kealpaan umat islam sejagat pada hari ini. Tidak dinafikan
pada era pascaglobalisasi pada abad ini, kita semua sedang asyik mengejar ilmu
duniawi. Memang tidak dinafikan bahawa tentang kepentingan ilmu duniawi, tetapi
mengapakah kita meninggalkan ilmu ukhrawi?
Alhamdullah, MTSNA telah selamat daripada wabak ilmu duniawi di mana, penawarnya (ilmu
ukhrawi) telah dirumus oleh seorang ustaz yang berwibawa untuk mengeluarkan
para pelajar sekolah ini daripada asyik menuntut ilmu duniawi sahaja.
Alhadulillah, dengan usaha gigih ustaz tersebut dan kerjasama daripada pihak
BADAR MTSNA, maka lahirlah satu kelas pengajian kitab-kitab agama secara
bertalaqqi yang diberi nama "KELAS TAFAQQUH ILMI".
Kelas ini telah bermula
pada akhir tahun 2011 selepas PMR bagi mengisi kekosongan waktu pelajar-pelajar
tingkatan 3 khususnya dan semua pelajar amnya. Kelas Tafaqquh Ilmi ini
terbentuk apabila ada segelintir pelajar yang sibuk bertanyakan permasalahan
fiqh kepada ustaz tersebut. Namun, ustaz tersebut mencadangkan supaya
mengadakan kelas tafaqquh supaya para pelajar dapat memahami permasalahan fiqh
yang sebenar. Bagi permulaan bagi mendalami ilmu agama ustaz bercadang untuk
mengajar ilmu tiga serangkai iaitu Usuluddin, Fiqh dan Tasawwuf yang mana
terdapat dalam hadis Rasulullah S.A.W. mafhumnya :
Daripada Saiyidina 'Umar
juga, r.a. beliau berkata:
Ketika kami sedang duduk
di sisi Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami
seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam,
yang tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak
seorangpun di kalangan kami yang mengenalinya. Lalu dia duduk menghampiri Nabi
SAW lalu disandarkan kedua-dua lututnya ke lutut Baginda dan meletakkan dua
tapak tangannya atas dua paha Baginda seraya berkata: Wahai Muhammad! Terangkan
kepadaku tentang lslam. Lalu Rasulullah SAW bersabda: lslam itu bahawa engkau
naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu utusan
Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa
di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau
berkuasa mengerjakannya. Lelaki tersebut berkata: Benarlah engkau. Maka kamipun
merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dia pula yang membenarkannya. Dia
bertanya: Terangkan kepadaku tentang lman. Baginda bersabda: (lman itu ialah)
bahawa engkau percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para
RasulNya, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk.
Lelaki itu berkata: Benarlah engkau.
Dia berkata lagi:
Terangkanlah kepadaku tentang Ehsan. Baginda bersabda: Ehsan itu ialah bahawa
engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak
dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia melihatmu.
Lelaki itu bertanya lagi:
Terangkan kepadaku tentang Qiamat. Baginda bersabda: Orang yang ditanya tentang
Qiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya. Lelaki itu
berkata: Maka terangkanlah kepadaku tentang tanda-tandanya. Baginda bersabda:
(Antara tanda-tandanya ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan
tuannya dan apabila engkau melihat orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak
berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kambing berlumba-lumba
membina bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya). Kemudian lelaki itu
berlalu, lalu aku terdiam sebentar. Kemudian Baginda bertanya: Wahai 'Umar!
Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu? Aku berkata: Allah dan
RasulNya lebih mengetahui. Baginda bersabda: Sesungguhnya dia adalah Malaikat
Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajar kamu tentang agama kamu.
Hadis riwayat al-lmam
Muslim (Hadis riwayat Muslim, kitab al-iman, no: 9 dan 10, al-Tirmizi, kitab
al-iman, no: 2535, beliau berkata: hadis ini hasan shahih, al-Nasaa’ie, kitab
al-iman, no: 4904, 4905, Abu Dawud, kitab al-sunnah, no:4075, Ibn Majah, kitab
al-muqaddimah, no: 62 dan 63, Ahmad, musnad العشرة المبشرین , no: 346)
Berdasarkan hadis di atas
telah dikiaskan oleh ulama bahawa Islam yang disebut dalam hadis tersebut ialah
Fiqh, manakala Iman pula ialah usuluddin ataupun tauhid dan Ihsan ialah tasawwuf.
Pentingnya belajar ilmu usuluddin kerana "permulaan agama Islam adalah
dengan mengenal Allah". Tiada taqlid-taqlid dalam permasalahan ilmu
usuluddin kepada orang awam mahupun ulama'. Feqah dan tasawwuf juga ada
kepentingannya iaitu, Imam Malik pernah berkata, "Sesiapa yang belajar
ilmu feqah, tetapi tidak belajar ilmu tasawwuf, maka dia menjadi fasiq. Siapa
yang belajar ilmu tasawwuf sahaja, tetapi tidak belajar feqah, mengetahui halal
haram dan sebagainya, maka dia adalah zindiq. Sesiapa yang mengumpulkan antara
keduanya, maka dia telah mendapat ilmu yang tahqiq". Ironinya, Usuluddin
nombor 1 akan tetapi Fiqh dan Tasawwuf bukan nombor 2.
Haruslah kita ingat wahai
sahabat bahawa ilmu agama adalah fardhu ain ke atas manusia yang mengaku Islam
sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W "Menuntut ilmu adalah wajib ke atas
setiap muslim dan muslimah". Dan ketahuilah bahawa, menuntut ilmu dunia
adalah fardhu kifayah. Ingatlah pesanan Imam Asy-syafie "sesiapa yang
hendakkan dunia, hendakalah dia berilmu, sesiapa yang hendakkan akhirat,
hendaklah dia berilmu dan sesiapa yang hendakkan kedua-duanya, hendaklah dia
berilmu". Jadi, sama-samalah kita berusaha dalam menuntut ilmu agama bagi
mengaharamkan api neraka ke atas darah daging kita. Tuntasnya, sebelum kami
menutup bicara, kami ingin menyeru kepada semua pembaca yang waras sekalian
agar sama-sama kita berusaha untuk menutut ilmu, terutamanya ilmu akhirat dan
tidak ketinggalan juga ilmu dunia.
KITAB FEQAH FATHUL QORIBUL MUJIB SYARAH MATAN ABI SYUJA' AL-ALLAMAH SYEIKH MUHAMMAD QASIM AL-GHAZA |
KITAB TAUHID MATAN UMMUL BARAHIN |
KITAB ADAB PELITA PENUNTUT TERJEMAH DARIPADA KITAB TA'LIMUL MUTA'ALLIM THORIQUL TA'ALLUM SYEIKH SYAFIE BIN ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN AHMAD LANGKIH FATHONI |
KITAB HADIS HADIS 40 BAHASA MELAYU SYEIKH 'ASBIRONI YA'QUB |
KITAB TASAWWUF PENAWAR BAGI HATI SYEIKH ABDUL QADIR BIN ABDUL MUTALLIB AL-ANDUSI |
KITAB NAHU MATAN AL-AJRUMIAH SYEIKH AS-SUNHAJ |
KITAB FEQAH SAFINATUN NAJA' SYEIKH SALIM BIN SAMIR HADHRAMI |
KITAB TAUHID FARIDATUL FARAID FI 'ILMI 'AQAID SYEIKH AHMAD MUHAMMAD ZAIN AL-FATHONI |
KITAB TAUHID SIFAT 20 SYEIKH UTHMAN BIN ABDULLAH |
KITAB SOROF MATAN BINA' WAL ASAS AL-'ALLAMAH SYEIKH MULA ABDULLAH AD-DANQUZI |
KITAB USUL FIQH MATAN AL-WAROQOT AL-ALLAMAH IMAM HARAMAIN |
KITAB TAJWID FATHUL AQFAL BISYARHI TUHFATUL ATFAL AL-ALLAMAH SYEIKH SULAIMAN IBNU HUSAIN IBNU MUHAMMAD AL-JAMZURI |